The Land of the Enlighteneddocumentaire
Pieter-Jan De Pue • 2016 • Afghanistan, België, Duitsland, Ierland, Nederland • 87 min.
Wow. Grootse cinema. - De Standaard
Een verbluffende cinematografische reis naar de ruwe schoonheid van het door oorlog geteisterde Afghanistan waar kinderen dagelijks een bewijs leveren van de vindingrijkheid en veerkracht van een volk. Terechte winnaar van de Prijs voor Beste Fotografie op het prestigieuze Sundance Filmfestival.
Een groep Afghaanse kinderen graaft oude Sojvetmijnen op en verkoopt de explosieven aan andere kinderen die de edelsteen lapis lazuli delven in een mijn, terwijl ze hardop dromen over de dag waarop het Amerikaanse leger zich eindelijk uit hun land zal terugtrekken. Ondertussen houdt een andere kinderbende de karavanen die de blauwe edelstenen door het dorre Pamirgebergte smokkelen, nauwlettend in de gaten. De beelden die debuterend regisseur Pieter-Jan De Pue over een periode van zeven jaar op evocatieve 16 mm-film vastlegde, geven een bevreemdende maar fascinerende kijk op de toestand waarin Afghanistan wordt achtergelaten voor de volgende generatie. Terwijl de Amerikaanse soldaten zich opmaken om te vertrekken, dringen we in het spoor van De Pue diep in dit verborgen land binnen waar jonge jongens vogelvrije bendes vormen die handelsroutes controleren, springstof van achtergebleven landmijnen verkopen en roestige tanks als speeltuigen gebruiken - ze volgen hun eigen oorlogsregels, die gemodelleerd zijn naar het desolate landschap dat ze geërfd hebben. Fictie en documentaire lopen naadloos in elkaar over in De Pue’s meeslepende, prachtig gefotografeerde film die de primitieve schoonheid en de ruwheid van het overleven op deze plek op ongeziene wijze in beeld brengt.
EN/ A group of Afghan children dig up old Soviet mines and sell explosives to other kids who work in the mines, looking for the precious stone lapis lazuli while day dreaming aloud about the day when the US military will finally withdraw from their country. Meanwhile, another child gang keeps a close eye on the convoys that smuggle the blue gems across the arid Pamir Mountains.
The evocative images that director Pieter-Jan De Pue captured on 16mm film, over a period of seven years, present a strange but fascinating look at the state in which Afghanistan is left for the next generation. As US troops prepare to leave, we follow De Pue as he discovers this hidden land in which young boys form outlaw gangs who control trade routes, sell the explosives from landmines and and use rusty tanks as their playground. They follow their own rules of war, modeled on the desolate landscape that they have inherited.
Een begeesterende mix van documentaire en fictie over de dromen en verwachtingen van Afghaanse tienerjongens.' 'Ehtnologische magie
De Morgen
Eén van de meest ambitieuze, grootse debuten sinds lange tijd
De Standaard
Een unieke, intens cinematografische trip
Knack Focus
Op de beste momenten dwarrelt er uit de beeldenpracht en de muziek een mooie poëtische kracht op.
Humo
Een debuut langs de grote poort.
Beeld Express
Wow. Grootse cinema.
Jeroen Struys, De Standaard
Als u één film dit jaar moet zien, laat het ‘The Land of the Enlightened’ zijn.
Interne Keuken, Radio 1
Prachtige beelden en interessante mix tussen fictie en non-fictie.
Focus Knack
Gorgeous to look at.
The Hollywood Reporter
Hypnotic, playful and chilligly austere.
Screen Daily
This is the best film - bar none - that I've ever seen on Afghanistan. It's so stunning that I kept finding myself wondering how it had even gotten made.
Sebastian Junger, director 'Restrepo'
Hypnotic, playful and chillingly austere, the hybrid documentary blends romance and raw realism.
Screen International
Awe-inspiring. The young Belgian director paints a fascinating portrait of an Afghanistan caught between its traditions and an uncertain future.
Cineuropa
Powerfully intimate and absolutely stunning.
Indiewire