A Parked Lifedocumentaire
Peter Triest • 2022 • België, Nederland • 76 min.
Elk shot is een pareltje. - De Morgen
A Parked Life is een hypnotiserende film die je meeneemt in het leven van één van de ontelbare Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die als snelwegnomaden in West-Europa leven. In dit intieme portret ziet een jonge vader de scheuren in zijn huwelijk op zijn smartphone en de scheuren in Europa door de voorruit van zijn vrachtwagen.
In 2016 won schrijver en regisseur Peter Triest de prestigieuze IDFA-Mediafondsprijs met een filmscript over de vele Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs op onze snelwegen. De film is een intiem portret van één van hen: de Bulgaar Petar Doychev. Tegelijk is het een portret van het Europa van vandaag: de film voert ons mee langs de uithoeken van een krakend continent, van de zinderende woestijnen in Spanje tot het bevroren noorden van Noorwegen. Petar leeft maandenlang in de cabine van zijn vrachtwagen. De voornaamste drijfveer is geld, want zo kan hij de toekomst van zijn gezin verbeteren. Maar wat Europa met de ene hand geeft, neemt het met de andere hand weer af. Leidt de snelweg naar een beter leven? Of is het een doodlopende weg? A Parked Life is een delicate observatie van een man die zichzelf helemaal verliest.
FR/ Un road-movie hypnotique qui vous entraîne dans la vie de l’un des très nombreux camionneurs d’Europe de l’Est qui traversent l’Europe occidentale comme des nomades de la route. Il voit les fissures de son mariage sur son téléphone et il peut voir les fissures de l’Europe à travers le pare-brise de son camion.
"Triest heeft een mooi kalm observerende blik, die doet denken aan het werk van de Oostenrijkse Nikolaus Geyrhalter (Our Daily Bread, Earth). Met groot gevoel voor beeldpoëzie reist hij mee naar de uithoeken van Europa."
Trouw
"Op visueel indrukwekkende wijze schetsen Peter Triest en cameraman Renaat Lambeets een beeld van hedendaags Europa via de Bulgaarse truckchauffeur Petar."
NRC Handelsblad
"In sublieme beelden vat Triest in A Parked Life de parallelle wereld die de meeste Europeanen alleen zien als ze op vakantie gaan of een verkeerde afslag hebben genomen."
De Filmkrant
"Zit vol vervreemdende schoonheid [...] een indrukwekkende, confronterende en tot nadenken stemmende ontmoeting."
De Volkskrant